Friday, July 30, 2010

Posted by c's On Friday, July 30, 2010 18 comments

Let The Outbreak Begin

30th July will become a historic mement for MEP 7 Cairo University..

After awaiting for some time ( 3 years is long enough), Alhamdulillah, Wan Fathiyyah Wan Ibrahim will stop the nightmare of Gen 7, which before having clouded by numerous rumors about marriage, wedding and some sort of issues.

As the reporter was informed, Fathiyyah's is actually unintentionally crashed date with Kak Naimah's which as well on 31st July (for the reception), but as the date of exam was extended, it is needed to adjust.

Nevertheless, we like to congratulate Fathiyyah and her husband for this beloved, blissful day.


So, do we MEP 7 will let this become an outbreak? 

You, 
D E C I D E IT

*****
ads
I wondered by why professor was asking me about Leptospirosis/Weil Disease during the oral exam. Well, with about half page description (seingatnya) it is uncommon and non famous thing (i think so). But then, after coming back to Msia, news reported for the Leptospirosis, in the area of Pahang and the particular case was admitted to Hospital Temerloh. Is it an outbreak? I think so, because there are several cases as well. 
 

Monday, July 26, 2010

Posted by azim On Monday, July 26, 2010 9 comments

Di Sebalik Result

Alhamdulillah result dah keluar. Syukurnya tak terhingga. Memerhati pula respon yang lain. Yang Mumtaz, hati berbunga riang. Tak sia-sia usaha keras selama ini. Sungguh ‘dia’ teringin jadi seperti mereka.. Result hebat, diterima dengan rendah hati tanpa rasa takabbur. Kejayaan diraih, kerana kukuhnya hubungan antara hamba dan pencipta. Mungkin juga kerana kurangnya dosa penghijab ilmu. Juga kerana usaha dan doa yang sentiasa diterima Allah. Dan amal kebajikan yang menambah keberkatan ilmu.



Bile tgk Result....


Begitulah jua, sahabat-sababat Rasulullah. Mereka hebat. Merekalah cerdik pandai.
Mereka juga peniaga berjaya. Pada masa yang sama, mereka juga yang paling kuat qiamullail. Paling banyak melakukan kebaikan. Berjaya menguasai 2/3 dunia bahkan ada dilabel sebagai mubashirin biljannah.

Terukir senyuman. Sama-sama turut gembira. Moga-moga itulah hendaknya. Kejayaan cemerlang, menjulang nama Islam.
Tetapi, dia tertanya-tanya.Bagaimana mereka yang sebaliknya?
Sedih pilu di hati tiada siapa yang tahu.
Luka dikaki sememangnya jelas kelihatan,
tetapi luka dihati hanya Tuhan yang tahu.Dia yakin. Mereka berusaha sepertimana yang lain-lain.Tetapi takdir Allah penentu akhirnya. Kagum pada mereka.Redha dengan ketentuan tatkala yang lain dalam kegembiraan.
Sabar yang seindah-indah sabar. Terus berusaha tanpa putus harap pada-Nya. Tetapi dia terus menanti. Penantian yang tidak tahu bila dan di mana? Result akhir, pengubah segala-galanya. Kerana untuk itu dia sentiasa mengharapkan yang terbaik.
Walau tahu dosanya menggunung tinggi.











Time Xam...



Kerana inilah satu-satunya peluang untuk terus kekal dalam kebahagiaan. Barangsiapa yang mengkehendaki kehidupan sekarang(dunia), maka Kami segerakan baginya di dunia ini, apa yang Kami kehendaki bagi orang yang Kami kehendaki. Kemudian Kami sediakan baginya di akhirat neraka Jahanam; dia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir. al-Isra’:18 Dan barangsiapa yang mengkehendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu bersungguh-sungguh, sedangkan dia beriman, maka mereka itulah orang yang usahanya dibalas dengan baik. Al-Isra’:19

Kepada masing-masing (golongan), baik golongan ini yang menginginkan dunia, mahupun golongan itu yang menginginkan akhirat. Kami berikan bantuan dari kemurahan Tuhanmu. Dan kemurahan Tuhanmu tidak dapat dihalangi. Al-isra’:20

Perhatikanlah bagaimana Kami melebihkan sebahagian mereka kepada sebahagian yang lain. Dan kehidupan akhirat lebih tinggi derajatnya dan lebih besar keutamaannya. Al-Isra’:21


Setiap tahun, debaran hilang kala termaklumnya natijah peperiksaan. Namun, tak sekali –kali baginya debaran untuk yang satu ini berhenti. Kerana ujiannya berpanjangan, nasibnya tak ketahuan. Kadang kala, bila imannya kurang, dia dalam kelalaian. Dia terus berharap. Alangkah gembiranya, jika keputusan itu diterima dengan tangan kanan.



Renungi Surah al-Haqqah melalui tafsir zilal; Selepas itu ia menayangkan pemandangan orang-orang yang selamat; Adapun orang-orang yang diserahkan buku amalannya dan menerima dengan tangan kanannya ia berkata (gembira): Nah! Bacalah buku amalanku ini! Al-Haqqah:19

Sesungguhnya aku sangka bahawa aku akan menghadapi hisab amalanku. Al-Haqqah:20

Pemandangan yang ditayangkan itu ialah pemandangan orang yang terselamat pada hari yang amat genting itu. Dia berjalan di celah-celah khalayak yang berbanjar-banjar itu dengan hati yang riang dan gembira, sambil berteriak Nah! Bacalah buku amalanku ini! Dia teringat bahawa dia tidak percaya bahawa dia akan terselamat kerana dia menduga bahawa dia akan dihisab dan diperiksa dengan rapi.”


Menurut riwayat daripada Abdullah ibn Hanzalah yang digelarkan sebagai 'orang dimandikan
malaikat’ katanya: Sesungguhnya Allah menyuruh hamba-Nya berdiri pada hari Qiamat, lalu ditunjukkan kejahatan-kejahatan yang tercatat di dalam buku amalannya kemudian Allah bertanya, “Adakah engkau melakukan perbuatan ini? Jawab orang itu, “Ya, wahai tuhanku” Lalu Alllah berfirman kepadanya: “Aku tidak akan dedahkannnya kepada umum. Sesungguhnya Aku telah kurniakan keampunan kepadamu.” Maka pada ketika inilah dia berteriak, “ Nah! Bacalah buku amalanku ini! Sesungguhnya aku menyangka bahawa aku akan menghadapi hisab amalanku”

Apa sekalipun yang menimpa, dia teringat hadis rasulullah;
Dari Abu Yahya, iaitu Shuhaib bin Sinan r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Amat menghairankan sekali keadaan orang mu'min itu, sesungguhnya semua keadaannya itu adalah merupakan kebaikan baginya dan kebaikan yang sedemikian itu tidak akan ada bagi seseorangpun melainkan hanya untuk orang mu'min, iaitu apabila ia mendapatkan kelapangan hidup, iapun bersyukur, maka hal itu adalah kebaikan baginya, sedang apabila ia ditimpa oleh kesukaran - yakni yang merupakan bencana – iapun bersabar dan hal inipun adalah merupakan kebaikan baginya." (Riwayat Muslim).

"BEING MUSLIM, You Have All To GAIN, NOTHING To LOSE !! Whether You Success Or Fail, We Still On Same Page : HUNTING "RAHMAT" from DEITY : ALLAH swt. "

"Maybe I received nohing i wanted.. but I received everything I needed.."


Tapi tidak sesekali lupa. Doa senjata orang mu’min. Lulus cemerlang, kadang kala berkat makbulnya doa orang lain. Doa murni seorang ibu, doa seorang kawan kepada kawannya yang lain. Harapnya, apa ujian yang datang melanda, mereka terus tabah dan cekal. Kerana, insyaAllah lebih ramai yang akan mendoakan kejayaan mereka. Sama-sama mendoakan satu sama lain. Kejayaan dunia dan akhirat. Dan kejayaan akhirat itu pengukur segalanya. Sedang tiada siapa yang tahu melainkan Allah Yang Maha Mengetahui segala sesuatu.

Allah berfirman yang bermaksud:
“Berdoalah kepada-Ku nescaya aku (Allah) akan perkenankan.”
(Surah Ghafir : 60 ).


La haulawala quwwata illa billah,
AMIRA NAJIHAH BINTI ARMAIN


diedit dan sedikit tokok tambah tanpa mengubah maksud asal atikel..

Sunday, July 18, 2010

Posted by azim On Sunday, July 18, 2010 4 comments

Take It or Forfeit....

Salamullahi alaikum w.b.t
sekadar berkongsi sumething agak best untuk diisi dalamp laptop @ komp...

CURRENT Medical Diagnosis & Treatment 2010


Pelbagai jenis penyakit , diagnosis dan treatment...
termasuk penyakit2 pelik chikungunya dan etc...
care penggunaan yang mudah difahami serta sistematik
setiap penyakit disusun mengikut topik, contoh spt dibawah:-

Bnde ni seolah2 gabungan buku2 parma, pato, mikrob
dan yang satu lg tu... ( dah xingat) kaler ijau kot..

SILA KLIK UNTUK besarkan








DOWNLOAD part 1
DOWNLOAD part 2



LstMMiinute Emergency Medicine




juga pasal penyakit2, komon symptom dan lain2..
format PDF.. amat ringan.. so xrugi pn cube yg ni dulu..
lau xnk download yg atas atau bwh at least tgk yg ni...
hanya 4MB shj...

DOWNLOAD


Emergency Medicine



tengok tajuk pn dah tau kan?
koleksi gambar penyakit2 dan simple note..
disusun ikut topik gak...


DOWNLAUK


some jokes..

Doctor! I have a serious problem, I can never remember what i just said.
When did you first notice this problem?
What problem?


"Doctor, are you sure I'm suffering from pneumonia? I've heard once about a doctor treating someone with pneumonia and finally he died of typhus."
"Don't worry, it won't happen to you. If I treat someone with pneumonia he will die of pneumonia only."


Doctor save my life!! He didnt come...


Doctor: A person who kills your ills by pills, and kills you with his bills

Patient: Doctor I heard 10 percent of the total patients undergoing this surgery die.
Doctor: Don’t worry man, those 10 percent patients operated by me are already dead. Now it’s the turn of the 90 percent survivors.



sekain.. semoga bermanfaat..

Saturday, July 10, 2010

Posted by azim On Saturday, July 10, 2010 2 comments

CountDown

Perasan tak bahawa kurang 30 hari lg nk masuk bulan ramadhan..

kita baru sahaja menyambut Peristiwa Israk dan Mikraj pada 27 rejab..
pasni masuk bulan Syaaban pulak...

Erti Syaaban ialah berpecah-pecah atau berpuak-puak. Masyarakat Quraiysh pada waktu itu terpaksa berpecah kepada beberapa kumpulan untuk mencari sumber air di padang pasir.
Dan apabila Rasulullah SAW datang, beliau mengekalkan nama itu sehinggalah sekarang. Rasulullah SAW telah menyebut tentang pelbagai kelebihan bulan Syaaban dalam hadis-hadisnya.

Diantara hadis yang paling masyhur ialah; Rasulullah SAW bertanya kepada sahabat-sahabatnya, “Tahukah kamu sekelian mengapa dinamakan dengan bulan Syaaban?” Para sahabat menjawab, “Allah dan RasulNya lebih mengetahui” Sabda Rasulullah SAW, “Kerana dalam bulan itu berkembanglah kebaikan yang banyak sekali.” (Dipetik dari kitab Raudatul Ulama).

Diriwayatkan oleh Umamah Al-Bahili ra, berkata: Rasulullah saw. bersabda: "Apabila masuk bulan Syaaban, sukacitalah(cerialah ) dirimu dan perbaiki niatmu"

Peristiwa di Bulan Syaaban
1. Malam nifsu Syaaban.
Daripada Muaz bin Jabal ra. Rasulullah saw bersabda: "ALLAH menjenguk datang kepada semua makhukNYA di malam nisfu syaaban, maka diampunkan dosa sekelian makhlukNYA kecuali orang yg menyekutukan ALLAH atau orang yg bermusuhan."
2. pertukaran Qiblat dari masjidl Aqsa ke Masjidil HAram
3. Peperangan Bani Mustalik pada tahun ke 5hijrah


Amalan Sunat yang digalakkan pada bulan Syaaban


1.Berpuasa
Saidatina Aisyah meriwayatkan hadith Rasulullah saw yg bermaksud:" Rasulullah tidak pernah berpuasa sunat setiap bulan lebih banyak berbanding puasanya dibulan SYaaban. Baginda bersabda: Beramallah kamu sehari dgn kemampuanmu, sesungguhnya ALLAH tidak pernah bosan (utuk mmberi pahala) sehingga kamu sendiri yg berasa bosan dgn beramal."

2.memperbanyakkan doa,zikir dan berselawat kpd Rasulullah saw.
3. memelihara solat fardhu disamping memperbanyakkan solat sunat.


Jadikan bulan Syaaban ini sebagai pemanas badan untuk menghadapi bulan Ramadhan agar tidak 'pancit, cramp, convulsion kejang etc' semasa beribadat dibulan mulia tersebut..

Sabda Nabi s.a.w.: Sya’aban adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan umatku. Sya’aban ialah mengkifaratkan (menghapuskan) dosa dan Ramadhan ialah menyucikan dosa (jasmani dan rohani).


Sabda Nabi s.a.w.: "Rejab adalah bulan Allah SWT, Sya’aban adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan umatku. Sya’aban ialah mengkifaratkan (menghapuskan) dosa dan Ramadhan ialah menyucikan dosa (jasmani dan rohani).


"The likeness of the month of Rajab is that of the wind, the likeness of Sha’baan is that of the clouds and the likeness of Ramadaan is that of the rain; whoever does not plant and sow in Rajab, and does not irrigate in Sha’baan, how can he reap in Ramadaan?" (Said by Abu Bakr al-Balkhi)


KEMPEN JOM SOLAT BPI






“Ya Allah! Berkatilah kami dalam Rejab dan Syaaban ini dan
sampaikan kami kepada Ramadan.”



Kat SINI ADE BNDE BEST!!
http://blog.iloveallaah.com/


slamat beribadat.
Enjoy the Summer with PDF (prayer, doa, n fasting)
Wallahu A'lam...

Sunday, July 4, 2010

Posted by Umar Hakimin On Sunday, July 04, 2010 4 comments

Jet Lag



Jet lag is a collection of symptoms that occur while your body clock adjusts to a new time zone when you travel. Until you get used to the local time, you may feel disoriented and tired during the day and have difficulty sleeping in new night-time. You may also experience poor concentration, loss of appetite and diarrhea or constipation.


Most people begin to feel the effects of jet lag only after crossing three or more time zones. Travelling from west to east (e.g. from Cairo to Kuala Lumpur) shortens the day and therefore burdens the body, compare to travelling from east to west, which extends the day and easier for body.


What you can do yourself

Use these tips to reduce jet lag effects and adjust quickly to the new time zone:

  • If possible, fly during the day. You are less likely to feel jet lag if you arrive at your destination in the evening and stay awake until the bedtime.
  • Get plenty of rest before you depart: at least 8 hours’ sleep at night in the week before you travel.
  • Start adjusting to the destination time zone when you begin your journey. Set your watch to your destination time as soon as you board the plane. If it is the time for you to sleep on the flight, listen to soft music, use earplugs, wear eyeshades, and use a neck pillow. If it is the time for you to stay awake, keep active; get up and walk around the plane every hour, talk to your neighbor, read, or watch the in-flight entertainment.

Enjoy your in-flight entertainment to keep yourself awake. Have a pleasant journey!


  • Drink plenty of water or fruit juice before and du ri ng the flight to prevent dehydration, and avoid alcohol (haraam), coffee, or cola drinks. Eat light meal and avoid fatty or salty foods.
  • As soon as you arrive at your destination, adopt the local eating, waking, and sleeping times. Take a walk in daylight to help your body clock adjust.
  • Avoid caffeinated drinks within 3 hours of bedtime as they will make sleep more difficult.
  • Jet lag can affect judgement and concentration, so do not drive until you adapted to local time.
  • If you are spending less than 2 days in a new time zone, you may be better off getting up, eating, and sleeping according to your home time.
  • If you travel frequently, try using sedative antihistamine tablets to relieve temporary sleep disturbance. These medications are not addictive. Ask your pharmacist for advice on a suitable type. Alternatively, ask your doctor for a short-acting prescription sleeping pill.


Seek medical advice

Arrange to see your doctor if you are still experiencing symptoms of jet lag 2 weeks after travelling.







Source: Home Doctor, Self-help treatment for 150 common conditions, British Medical Association (BMA).