Sunday, January 23, 2011

Posted by azim On Sunday, January 23, 2011 2 comments

Synergy



Buku itu, menyingkap kisah sejarah hidup seorang pemimpin agung, Muhammad bin Abdullah bersama pengikut-pengikutnya . Kisah yang tak pernah jemu dibaca. Riwayat hidup yang sarat dengan pengalaman berharga. Tersimpan formula-formula kejayaan hidup. Buktinya, Madinah al-Munawwarah terbentuk! Di sebalik tabir daulah Islam pertama ini, di sana seorang pemimpin tidak berdiri bersendirian, tetapi di belakangnya ada penyokong yang turut membantu. Satu kisah yang perlu dihayati sedalam-dalamnya kerana ia kisah realiti percubaan seorang manusia( tajribah basyariah). Selayaknya, baginda dicontohi dan dirujuki dalam setiap aspek kehidupan.


Sejenak, kita renungi kisah perang Uhud.
Nabi s.a.w telah bermimpi bahawa baginda telah memasukkan kedua tangannya ke dalam baju besi, mata pedang sumbing dan seekor lembu jantan disembelih. Baginda mentakbirkan mimpinya; baju besi sebagai madinah, pedang yang sumbing sebagai seorang ahli keluarganya dibunuh dan lembu jantan sebagai beberapa orang sahabatnya terbunuh.


Ini adalah mimpi seorang nabi. Mimpinya bukan mainan syaitan. Ia adalah petunjuk dari Allah. Hairannya, pemimpin ini telah mengadakan satu perjumpaan pula. Perjumpaan yang meminta pandangan –pandangan penduduk madinah sedangkan ketika itu petunjuk Allah telah jelas.

Dalam mesyuarat itu,Rasulullah mencadangkan untuk berperang di dalam madinah. Sekumpulan para sahabat Rasulullah yang tidak menyertai peperangan badar pula beria-ia untuk berperang di luar Madinah. Akhirnya, kata sepakat dicapai. Majlis syura ini berakhir dengan keputusan untuk berperang di luar madinah.

Inilah sikap toleransi dan rendah diri seorang pemimpin agung yang patut dijadikan rujukan. Keputusan syura diutamakan berbanding pendapat baginda sendiri.

************************************************************************************
Imbasan kisah perang badar yang berlaku pada bulan Ramadhan.
Rasulullah dan tenteranya mendahului kaum musyrikin ke perigi Badar. Baginda mengambil tempat di kawasan paling hampir dengan perairan badar.
Tatkala itu, Khabab bin Al-Munzir mengajukan soalan kepada baginda “ Apakah kawasan yang kita bertempat sekarang ini suatu yang telah ditunjukkan Allah sehingga tidak membenarkan kita untuk maju atau ke belakang selangkah pun? Atau apakah ia sebagai pemilihan strategi dan taktik peperangan?”
Jawab Rasulullah s.aw: Bahkan ia adalah strategi dan taktik perang semata-mata.
Khabab lalu memberi cadangan, "Kalau demikian ya Rasulullah ,ianya bukanlah tempat yang sesuai sehingga hampir ke perairan kaum musyrikin. Kita timbuskan perigi-perigi di sekitarnya dan kita bina pula satu takungan lain yang diisi penuh dengan air. Kemudian semasa peperangan, tentera musyrikin yang kehausan akan minum dari takungan itu , maka kita bunuh mereka.”


Rasulullah dengan gembiranya bersetuju dengan Khabab dan melakukan seperti apa yang dicadangkan oleh Khabab.
Ya. Khabab mencadangkan suatu cadangan yang amat bernas. Mana mungkin menolaknya, tatkala ia memberi manfaat besar kepada tentera Islam. Tapi, cuba lihat pada sikapnya, dia berbincang dengan Rasulullah terlebih dahulu sebelum melaksanakan apa jua rancangan.

*************************************************************************************

Undur sejenak sebelum itu untuk sama-sama kita hayati satu babak penting daripada kisah perang Badar juga.


Seperti yang sedia maklum, perang Badar terjadi secara kebetulan. Niat awal adalah untuk menuntut kembali hak orang Islam dengan menghalang Kabilah Abu Suffian; membawa hasil jualan harta mereka yang ditinggalkan semasa mereka berhijrah ke Madinah. Namun, sesuatu di luar jangkaan berlaku. Rasulullah dan 313 orang bersamanya bukan berhadapan dengan kafilah Abu Sufian, sebaliknya 1000 orang tentera musyrikin.
Maka, mesyuarat diadakan.

Asyiru a’laiya ya aiyuhannas! ( Berilah pandangan kamu sekalian)
Lantas Abu Bakar bangun: imdhi ya Rasulullah( teruskan ya Rasululah). Seterusnya Umar Al-Khattab dan Miqdad bin Amru pula menyatakan pendapat masing-masing, menyokong Rasulullah untuk teruskan peperangan itu.

Namun, Rasulullah masih menyebut: Asyiru a’laiya ya aiyuhannas!
Persoalannya, mengapa soalan ini terus ditanya? Sedangkan 3 orang yang bangun menyokong baginda bukan calang-calang orang; antara tokoh Muhajirin. Sokongan mereka bertiga sahaja sepatutnya sudah mencukupi mewakili semua yang ada.
Saad bin Muaz seraya bangun dan berkata: Demi Allah, seakan engkau maksudkan kami ya Rasulullah. Baginda menjawab: Bahkan.

Benar. Rasulullah memang menantikan pendapat pemimpin dari Kaum Ansar pula. Kekuatan tempur bergantung pada mereka memandangkan mereka adalah majoriti sedangkan dalam masa yang sama mereka hanya dituntut untuk mempertahankan Rasulullah di dalam Madinah sahaja. Begitu syarat yang terkandung di dalam perjanjian Aqabah Kubra. Sensitiviti yang tinggi dalam diri baginda boleh dilihat menerusi ketelitian baginda dalam menghargai kaum Ansar.

Saad terus dengan ucapannya: Sebenarnya kami telah pun beriman dengan dikau Ya Rasulullah, kami membenarkan dikau, kami bersaksi apa yang dikau bawa itu adalah benar, telah kami beri janji-janji dan kepercayaan kami untuk mendengar dan mentaati, ayuh teruskan wahai rasulullah untuk mencapai sesuatu yang dikau kehendaki. Demi Tuhan yang mengutuskan engkau dengan kebenaran, seandainya engkau membawa kami mengharungi lautan nescaya kami harungi, tak seorangpun terkecuali,dan kami bersenang hati dikau membawa kami bertemu musuh pada esok hari, kami merupakan orang yang bersabar di dalam perang, penuh kepercayaan untuk bertarung dan berhadapan dengan musuh, Semoga Allah memperlihatkan sesuatu yang menyenangkan mata melihat, ayuh bawalah kami ke hadapan dengan penuh keberkatan dari Allah.”

Kata-kata hebat ini bukan hanya ditutur di mulut, tetapi dibuktikan. Lahir dari mulut seorang mulia yang bergegar arasy Allah ketika mana rohnya diangkat ke langit. Saad dan kaumnya maju bersama Rasulullah sekalipun bukanlah tanggungjawab mereka untuk mempertahankan Rasulullah di luar Madinah. Mereka tidak pula berlepas tangan, malah meletakkan diri mereka sendiri dalam keadaan risiko. Begitu sekali sensitiviti yang ada dalam diri kaum Ansar. Kebersamaan mereka dengan pemimpin dalam apa jua keadaan menjadi bukti kukuh nilai sensitiviti ini.

Begitulah kisah hebat Rasulullah dan sahabat-sahabat. Musyawarah yang dipraktikkan sesama mereka adalah antara faktor kekuatan dan kejayaan mereka. Sebagaimana Rasulullah dengan jayanya menjalankan tanggungjawab baginda sebagai pemimpin, begitu juga sahabat-sahabatnya tidak berkurang sedikitpun. Saling melengkapi antara satu sama lain.

Kita bagaimana pula? Ayuh! Duhai sahabat renungi diri dari jendela iman.Sebagai pemimpin, adakah kita telah mengikuti tindak-tanduk Rasulullah ? Manakala sebagai orang yang dipimpin, adakah kita telah mencontohi sikap para sahabat?


Bukankah sebaiknya kita mencontohi mereka?

لقد كان لكم فى رسول الله اسوة حسنة لمن كان يرجوا الله واليوم الأخر وذكر الله كثيرا

Sungguh pada diri Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu,(iaitu) bagi yang mengharapkan(rahmat) Allah dan (kedatangan)hari Kiamat dan yang banyak mengingati Allah. ( Al-Ahzab:21)

LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH
AMIRA NAJIHAH ARMAIN & HASLINA MOHAMAD











Sunday, January 16, 2011

Posted by azim On Sunday, January 16, 2011 0 comments

Mahasiswa Bangkit

“Kau dulu la….aku segan la....”

“Malaslah aku…aku nak gi City Star sekejap lagi”

“Eh, semangat je kau ni! Relax sudah..”

Inilah ungkapan yang sering kita dengar di sekeliling kita. Mereka tidak mengambil tahu tentang apa yang berlaku di sekeliling mereka. Yang penting, diri mereka sendiri selesa dan tidak merasa apa-apa kepayahan.

ANANIYAH atau INDIVIDUALISME.

Malu, malas dan manja. Sikap yang telah lama sebati di dalam jiwa pelajar-pelajar universiti. Mereka tidak pernah merasakan yang kita kini perlu bergerak. Arus perdana kini yang semakin deras akan meninggalkan mereka-mereka yang jumud dan masih lagi berada di dalam kotak selesa.

Jika kita lihat kembali penuntut-penuntut universiti di Malaysia khususnya, mereka lantang bersuara jika berlakunya isu-isu yang tidak sepatutnya berlaku. Sebagai contoh, penuntut-penuntut universiti berani bangkit bersuara apabila hak mereka dicabuli di dalam isu Akta Universiti Kolej Universiti (AUKU).
Pemimpin Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) lantang bersuara menentang Islamic Fasion Festival (IFF) yang diadakan baru-baru ini. Pelbagai lagi isu-isu yang berlaku ini ditangkis hebat oleh penuntut universiti yang dikira
sudah matang dan mempunyai kekuatan sebagai belia. Cuma, di mana kita ketika itu?

Cuba kita fikir….

Apakah yang akan berlaku jika penuntut universiti sekadar berdiam diri, hanya berada di dalam kamar dan bermain ‘game’ ? Sudah pasti lebih banyak permasalahan-permasalahan lain yang akan timbul dan kemudiannya kita akan diperbodohkan sesuka hati.

Adakah anda berpuas hati dengan keadaan ini?

………


Cukup! Cukuplah kita diperkotak-katikkan. Cukuplah kita selama ini hanya memandang kesusahan orang lain dari jauh tanpa ada rasa bertanggungjawab untuk membantu mereka. Sudah tiba masanya untuk kita sedar dan bangkit daripada tidur yang panjang selama ini. Kita bukan budak tadika lagi. Zaman kita sebagai pelajar sekolah yang hanya tahu pergi ke sekolah dan belajar kemudian pulang ke rumah, zaman tersebut sudah lama tamat.

Kita sekarang adalah seorang MAHASISWA, dan seorang mahasiswa perlu berani mengambil tindakan dan mempunyai pendirian sendiri. Mahasiswa yang tahu bagaimana untuk mempertahankan hak mereka serta tidak hanya menunggu dan melihat sahabatnya sahaja yang bersusah-payah.

TETAPI…

Jika kita lihat situasi di Malaysia, mahasiswa di Malaysia berpecah memberi sokongan kepada pihak mereka masing-masing. Persoalannya, pihak mana yang perlu disokong? Pihak mana yang memperjuangkan kebenaran yang hakiki? Persoalan ini akan terjawab apabila kita merujuk kembali kepada perlembagaan dan dasar kita iaitu Al-Quran dan As-Sunnah. Maka perlu dinyatakan di sini, tidak cukup untuk kita mengatakan ‘menjadi mahasiswa’ sahaja.
Tidak! Tetapi ianya adalah ‘menjadi MAHASISWA ISLAM’.


Mahasiswa Islam..

Bukan seorang yang pemalas, penakut dan kedekut. Mahasiswa Islam adalah seorang pejuang yang berani serta sanggup berkorban harta, jiwa dan raga demi Islam yang tercinta.


Mahasiswa Islam…

Adalah seorang yang bijak menggunakan peluang dan kekuatan sendiri untuk melakukan sesuatu gerak kerja dengan menggunakan inisiatif sendiri tanpa perlu tunggu disuruh dan diarahkan. Setiap kekuatan digunakan seoptimum mungkin dan bersikap professional dalam setiap tindakan.

Maka…
Bagaimanakah kita hendak mula sekarang?
Apakah yang perlu dititikberatkan terlebih dahulu?






MENTALITI

Mentaliti atau kefahaman yang perlu diperbetulkan terlebih dahulu sebelum bermulanya apa-apa tindakan.
Alhamdulillah, banyak propaganda yang positif yang dapat dilihat di kalangan kita kini.

‘I Am Professional’

‘Berani Bersuara, Transformasi Dijana’

‘Minda Tahun Empat’


“……”
“er…aku takde kaitan eh…”

Kalau bukan KITA, siapa lagi??
Kalau bukan DI SINI, di mana lagi????

Bangkitlah sahabat-sahabat sekalian,
guna dan sumbangkan lah kekuatan yang ada,
sebagai seorang mahasiswa Islam yang professional,
tidak kira dalam bidang akademik, persatuan mahupun agama.

‘TOWARDS PROFESSIONALISM’

Wassalamu’alaikum wrb

Ariff Aizzat Bin Abdul Razak,
Ketua Batch,
GEN 7 Sesi 10/11


Penaja




Saturday, January 8, 2011

Posted by azim On Saturday, January 08, 2011 63 comments

optal..

Assalamu’alaikum
Hanya post ringkas
Sempena peperiksaan end round
Beberapa perkara berkenaan dengan tentang ophthalmology

10 marks for slide
10 marks for elicit signs
20 marks for oral
Total marks for end round exam 40 marks
Final exam 160 marks
Total marks for ophthalmology 200 marks

Group 12
-10hb Januari

Group 14
-13hb Januari

Flow of the event during examination day;
1)Slide

Venue :Journal Club(mudarrag gam'iah
Time : 8 a.m

p/s : 10 slides each slides 2 questions.

2)Eliciting signs

Venue :Department 12
Time :after slide examination

p/s : Every student will examined by one doctor but there are 4 stations to save the time.The question is

depending on the the doctor regarding no of question etc...
3)Oral

Venue :Department 12
Time :after eliciting signs examination

p/s :All of the topics are included..

(quote from group 12 coordinator, haslina’s)

m/g---mungkin ada perkarayang tak sama untuk group 14..akan dimaklumkan kemudian

sedikit peringatan kepada shbt2
1-minta shbt2 dtg awl pd hari exam (paling lewat 7.30pg)
2-jgn lupa bawa kerneh
3-etika pemakaian
---umum.
>pakai labcoat n kasut
---ikhwah
>pakai kemeja n seluar slack (nk exam oral n jumpa patient)
4-baca doa n surah al-mulk

Selamat menunaikan hak sebagai pelajar
Bittaufiq wannajah
Wassalam

-Ketua Batch Gen 07 10/11










Saturday, January 1, 2011

Posted by azim On Saturday, January 01, 2011 0 comments

Selamat Tahun Baru 2011

Dengan name Allah swt..


sudah masuk tahun baru....
semoga azam tahun lepas tercapai, dan mempunyai azam baru yg better dari taun lepas..
kpd sesiapa yg tidak mempunyai azam pd taun lepas, sile berazam taun ni anda akan mempunyai azam.

taun baru plan baru, hidup baru muka still same(muda)?
ni ade cadangan plan taun 2011(sile klip)

post ni sebenar post terakhir tahun lepas..(2010)

sekitar Gent 7 Got Talented..


ni antara aktiviti korang...(ikwah shje)



video sekitar hari kejadian...



sedutan gen 7 got talented

maap atas salah silap pembikinan bnde ni...
sori jika termenyentuh sentimen peribadi.. tiada niat bgtu...

syukran kpd semua yg terlibat dlm program ni...
trutama yg upload kesemua video2
tanpamu, org xtau ape berlaku biiznillah....


ni acara yg diadekan... bnyk lg tp xde mase nk upload dan cutedit/kopi/pes2011..


btw, xsangka utube ni besar sgt... arap maaf.. malas nk edit... :)



Baem bersajak








Naqi plak..







umar pn sajak jgk... ke syair?





abes dgn sajak, kite dgr cite paan plak...







ni plak gent 7 yg betul2 berbakat.. fokus2...(jg merupakan ahli sc sy)






ni antara bacaan quran dlm prgram tu.. yg nabil dan najib makan mase nk edit.. T__T




ni persembahan nasyid ajk2 program.. huhu





MAIN EVENT...
Debat : Perkahwinan Antara Doktor-doktor Lebih Membahagiakan... (MUST WATCH)




Penggulungan...





Keputusan... huhu




Pertandingan gambar cute





ok dah.. maap lau ade salah silap atas video2 ni..
org yg rakam, edit/uploadetc adalah org berlainan..
so makan mase dan segala kekurangan adalah obvious..

slamat berexam plak...
btw, sape2 bnyk duit tu bleh jd penaja kpd PWtC..
projek besar tu.. TDrMahthir pn terkejut kot...

pasal fb medicairo malas nk komen...
tp sape2 nk bincang pasal exm bleh la buat kat sini...
kesian yg xde fb... huhu =p

sekain...
waAllahu a'lam...