Thursday, March 18, 2010

Sichuan, China (2008)

Posted by azim On Thursday, March 18, 2010 1 comments

Umar bin Khaththob berkata:
“Rasulullah saw memerintahkan kami untuk bersedekah, kebetulan saat itu aku
mempunyai harta,” aku berkata: “Hari ini aku akan mengungguli Abu Bakr maka

aku memberikan setengah hartaku. Rasulullah saw bertanya kepadaku: “Apa yang
engkau tinggalkan untuk keluargamu?” aku menjawab: “Separuhnya yang lain.”

Kemudian datang Abu Bakr r.a. dengan membawa semua harta yang dimiliki, maka
Rasulullah saw bertanya padanya: “Apa yang engkau tinggalkan untuk keluargamu?”

Abu Bakr menjawab: “Aku tinggalkan untuk mereka Allah dan rasul-Nya. Umar
r.a. berkata: “Demi Allah, aku tidak boleh mengunggulinya dengan apapun
Selamanya.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi, no. 3675. Abu Dawud, no. 1678. ad-
Darimi, no. 1667. al-Hakim, 1/414. Lihat al-Misykah, 6021)



Anda pasti pernah mendengar kisah ini kan?
Seolah mustahil je ad org yg sanggup derma seluruh harta benda untuk membantu
golongan yang memerlukan bantuan. Sifat pemurah saidina Abu Bakar r.a. wajarlah dicontohi..
Ye ke mustahil?

Cube tengok salah satu gambar dari slide yg ade divideo kat bawah..

klik jika xjelas

Kesahihannye xpasti tp atleast kite sebagai Umat Islam kene ambil iktibar..
Die sanggup menderma kesemua harta die even die sendiri xde rumah..
Adekah sifat pemurah kita sampai tahap ini? ke setakat derma segenih dua je?

btw sekarang bumi kurang stabil.. gempa bumi berlaku dimana2 saje..( arap2
xdekat mesir Nauzubillah..)

Ni slide gempa bumi yg berlaku kat cina pada tahun 2008.
Banyak iktibar kita boleh ambil dari slide2 ni.




Jangan sangka org cine hanye tahu ciplak barang2 je..
Depa pn ade nilai2 murni yg mungkin xde pada kite..
lau xbleh bace tulisan dalam video bleh donload slide kat SINI

sekian...
kalau lagu xsesuai sori ye...
lagu jiwang baru korang tgk slide sampai abiskan...

1 comments:

touchingnyer tgk video ni n pacik Xu Chao
concern nyer dorg kt rakyat sebangse,
concern kah kite .. ?

Post a Comment